
In 2020 startte de Voetgangersbeweging met de Zomerstraat-campagne. De coronacrisis maakte het belang van kwaliteitsvolle publieke ruimte in de onmiddellijke woonomgeving – in élke woonomgeving – duidelijk. De meeste straten zijn in de eerste plaats gebouwd om verplaatsingen te faciliteren. In duizenden Vlaamse straten zonder groen, bomen, zitbanken of speelvoorzieningen valt weinig te beleven.
Met de steun van de Vlaamse regering en Vlaams minister Bart Somers, stelde de Voetgangersbeweging voor om in alle Vlaamse steden en gemeenten Zomerstraten in te richten. Een Zomerstraat geeft mensen de kans om hun eigen straat om te vormen tot een leuke vakantieplek om samen van de zomer te genieten.
Dit project werd succesvol afgerond. Lokale besturen en buurten zetten zelf het project Zomerstraten al dan niet verder.
