In jaar tijd ‘slechts’ 1.300 boetes voor in gevaar brengen voetgangers

In jaar tijd ‘slechts’ 1.300 boetes voor in gevaar brengen voetgangers

Onlangs publiceerde VRT NWS een artikel over de lage pakkans voor overtredingen die voetgangers in gevaar brengen in België. In 2023 werden er slechts 1.300 boetes uitgedeeld aan automobilisten en andere weggebruikers die voetgangers op zebrapaden en trottoirs in gevaar brachten. Veel verkeersdeelnemers zijn zich niet altijd bewust van de regels. De meeste boetes werden uitgedeeld aan automobilisten die geen voorrang verleenden aan voetgangers op zebrapaden zonder verkeerslichten. Daarnaast kregen ook kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en e-steppers boetes voor het overtreden van verkeersregels. De pakkans blijft echter laag (minder dan 4 boetes per dag), ondanks de miljoenen dagelijkse verplaatsingen in het land.

Iedereen is voetganger, maar toch gaat er te weinig aandacht naar het beschermen van voetgangers in het verkeer. Tijd voor meer hoffelijkheid, sensibilisering en betere handhaving:

  1. Veiligheid voor voetgangers voorop: Respecteer de verkeersregels. Een overtreding kan ernstige gevolgen hebben voor kinderen en volwassenen die te voet onderweg zijn.
  2. Bewustwording en educatie: Er is nood aan meer bewustwordingscampagnes en educatie over verkeersregels met betrekking tot voetgangers. Een paar voorbeelden: voetgangers voorrang geven aan een zebrapad (ook wanneer je met de fiets rijdt), niet parkeren op minder dan 5m vóór een zebrapad, de doorgang op het voetpad vrij houden of je snelheid aanpassen en ten minste 1m afstand houden wanneer je een voetganger voorbij rijdt, …
  3. Handhaving en pakkans: Voldoende aandacht moet gaan naar het handhaven van asociaal gedrag of overtredingen die voetgangers in gevaar brengen. Het helpt wanneer politie te voet of met de fiets patrouilleert. Zo staan ze dichter bij de mensen en merken ze sneller overtredingen op die actieve weggebruikers hinderen of in gevaar brengen.
  4. Betere infrastructuur: Naast het gedrag van verkeersdeelnemers, is het erg belangrijk om de infrastructuur te verbeteren. Goed zichtbare zebrapaden, brede voetpaden en verkeerslichten die voetgangers meer tijd geven om over te steken zijn bijvoorbeeld essentieel voor een veiligere omgeving.

Lees het artikel van VRT NWS: In jaar tijd ‘slechts’ 1.300 boetes voor in gevaar brengen van voetgangers op zebrapaden en trottoirs | VRT NWS: nieuws